Sääntömääräinen syyskokous Kirkontuvalla 1.11.2018

Perinteiseen sääntömääräiseen syyskokoukseen kokoonnuttiin jälleen Kirkontuvalle. Puheenjohtaja Seija Tuisku avasi tilaisuuden ja toivotti seniorit tervetuleeksi. Jäsenemme Maire Hämeenniemi piti seikkaperäisen esityksen Alajärven Lottien toiminnasta sodan ja rauhan aikana. Lotta nimi juontaa J.L.Runebergin Vänrikki Ståhlin tarinat runosta sotamies Svärdin vaimoon jonka nimi oli Lotta. Alajärvelle perustettiin muodollisesti 5.4.1920 Lotta Svärd yhdistys. Valtakunnallinen Lotta Svärd järjestö perustettiin 1921. Alajärven Lotta Svärd yhdistys pyysi Ep:n lottapiiriltä saada liittyä valtakunnalliseen yhdistykseen 6.2.1923. Alajärven paikallisosasto muodostettiin Kirkonkyläln koululla 4.2.1923. Kyläosastoja perustettiin Alajärvelle viisi. Kurejoki 1930, Koivumäki 1931, Luoma-aho 1937, Menkijärvi 1941 ja Kirkonkyllä 1942. Lottien toiminta: Suojeluskunnan muonitus ja lääkintähuolto harjoitusten aikana ym. Pikkulottien toiminta alkoi Alajärvellä 1933 ja toiminnassa oli jäseniä 1938 tilaston mukaan 81, 9-15 vuotiaita tyttöjä. Lottia Alajärvellä 1938 oli 168 ja enimmillään 1944, 329 ja pikkulottia 166. Lottajärjestöt lakkautettiin 1944. Tarja Åkerman lauloi esityksen välillä pikkulotan laulun. Tässä on vain muutamia poimintoja Mairen esityksestä Alajärven Lotista ja pikkulotista. Seniorien Leikekirjassa on esitelmä luettavissa kokonaan. Esityksen jälkeen kokous jatkui ja valittiin kokouksen puheenjohtajaksi Mauno Laakso. Kokousta jatkettiin sääntömääräisen syyskokousesityslistan mukaisesti.