Kahvitilaisuus Kirkontuvalla 4.5.2017

Toukokuun tilaisuus pidettiin jälleen Kirkontuvalla. Puheenjohtaja Seija Tuisku avasi kokouksen ja toivotti seniorit ja Kuulohuollon Hillervo Kujanpään tervetulleeksi tilaisuuteen. Hillervo kertoi aluksi itsestään, työuran hän on tehnyt Työterveyshoitajana. Eläkkeelle jäätyään hän kouluttautui vapaaehtoistyöntekijäksi Kuulohuoltoon. Kiertää nyt eri tilaisuuksissa kertomassa ja neuvomassa  kuuloon sekä kuulohuoltoon liittyvissä asioissa. Kuulon heikkeneminen alkaa yleensä siinä 60-65 vuoden iässä. ( Poislukien tapaturman tai kovalle melulle altistumisen ). Jos arkinen kuuleminen vaikeuttaa jokapäiväistä toimintaa niin silloin kannattaa ottaa yhteyttä esim. terveyskeskukseen kuulon yhdyshenkilöön joka ohjaa sieltä lääkärille.Jos lääkäri sitten arvio, että lisätutkimuksia tarvitaan niin hän tekee lähetteen keskussairaalan korvapolille. Keskussairaala hoitaa myös kuulokojeet ja huollon. Nykyisin laitetaan kuulokoje molempiin korviin, eli puhutaan ns. "keskustelevasta kuulokojeesta." Yleensä kuulokojeet ovat ilmaisia. Hoitotakuu on yleensä 6-kuukautta jona aikana pitäisi päästä jatkotutkimuksiin. Jos tarvitaan nopeasti kuulotutkimusta niin silloin kannattaa hakeutua yksityisen lääkärin luo. Mauno Laakso hoiti jälleen rutiinilla laulujen säestyksen. Arpaonni suosi jälleen kolmea senioria, Joukoa, Erkkiä ja Perttiä.